Lollipops hero image

JAPĀŅU TRADĪCIJAS

LEDENE: IEPAZĪSTIETIES AR ŠINRI TEZUKU, CUKURA MEISTARU

Pārlūkojot Šinri Tezukas (Shinri Tezuka) Instagram kontu, ieraudzīsiet attēlus ar satriecoši skaistām skulptūrām – vardēm, zelta zivtiņām, bruņurupučiem un citām figūrām, kas izskatās kā talantīga stikla pūtēja mākslas darbi. Talantīga, noteikti, taču šīs jaukās mazās lietiņas tiek gatavotas nevis no stikla, bet cukura, izmantojot japāņu tradicionālo ledeņu veidošanas mākslu – amezaiku. Kādreiz Edo periodā (1603–1867) populāro ielu izklaidi tagad piekopj tikai retais amatnieks visā Japānā. Bet neviens nav izkopis savas prasmes tik labi kā Tezuka, kura radītās ledenes vairāk atgādina mākslas darbus, nevis mīlīgas karameles bērniem.
        Long Body 1
Ieskatieties uzmanīgāk un redzēsiet pa gaisu lidojošu briedi, zelta zivtiņas, kas rotaļīgi plivina spuras, un dzīvīgi kustīgus kurkuļus. Visas šīs ledenes tiek veidotas dažu minūšu laikā, izmantojot tikai roku prasmi un mazas šķēres.
Šinri Tezukam piemīt tāda pati centība un tikpat skrupuloza attieksme pret detaļām un sīkumiem kā Takumi meistariem, kuri rada Lexus automobiļus, rūpīgi pārdomājot katru to niansi. Viņa darba sarežģītība atgādina ar rokām slīpētā Kiriko kristāla durvju apdari Lexus LS modelim, jo tikai pieredzējis amatnieks spēj izgatavot rotājumu, kas rada vēlamo mirdzumu.
“Laiks, iespējams, ir grūtākā šī darba daļa. Cukurs pilnībā sacietē aptuveni piecās minūtēs, tāpēc man ir diezgan ātri jāpabeidz veidot pamatformu,” skaidro Tezuka.
Viena lieta, kas atšķir amezaiku no Eiropas cukura skulptūrām, ir fakts, ka te nekas netiek nogriezts vai likts klāt, viss tiek veidots no viena cukura gabala. Dzīvnieki ir “dzimuši” no 90 °C sakarsēta cukura gabala, kuru nogriež no lielas izkausētas cukura masas. Katru gabalu, ko Tezuka sauc par olām, viņš uzsprauž uz stikla caurules un nekavējoties ķeras pie darba, lai “atdzīvinātu”, piemēram, koi karpu.
Ar neiroķirurga precizitāti Šinri cukura bumbiņā izveido divus mazus iegriezumus, un divas spuras pārvēršas četrās. Viņš izmanto tās pašas šķēres, lai spurās izgrieztu vieglas līnijas. Vēl viens mirklis, un ir jau pabeigta zivs pamatforma.
        Long Body 2
“Visjautrāk ir vērot pirmās trīs četras minūtes,” stāsta meistars. Pēc tam, kad ir pabeigta pamatforma, spuru un žaunu kontūras, Tezuka noliek šķēres un paņem nelielu karsējamo degli. Viņš viegli kausē zivs virsmu, un tās matētais izskats iegūst dzidru, stiklam līdzīgu mirdzumu. Tad viņš izveido zivs acis, muti un sāk laikietilpīgo daudzo zvīņu formēšanu.
        Long Body 3
Izmantojot uzasināto šķēru aizmuguri, Tezuka ar klusu apņēmību ķeras pie šī uzdevuma. Katrs zivs sāns prasa vairāk nekā pusstundu, jo ir nepieciešama liela rūpība, lai ikvienai zvīņai piešķirtu ne tikai formu, bet arī lielums būtu tieši tāds, kāds nepieciešams koptēlam.
        Long Body 4
Pirms Šinri Tezuka sāka savu aizrautīgo saldās pasaules iepazīšanu, viņš gatavoja salūtus daudziem vasaras festivāliem, kas notika visā Japānā. “Liela daļa uguņošanas ierīču, kas tiek izmantotas Japānā, tiek importētas. Es gribēju darīt ko tādu, kur lielāka nozīme būtu roku darbam un man pašam, un izdomāju, ka amezaiku varētu būt īstā lieta,” viņš saka. Jau no mazotnes viņam patika izgatavot dažādas lietas, tāpēc aizraušanās ar amatniecību bija dabiska. Viņš nevarēja atrast nevienu, kas veidotu kristāldzidras cukura skulptūras, tāpēc izstrādāja savu metodi. Kopš 2010. gada viņš ir spējis nopelnīt iztiku ar savu amatu un 2013. gadā atvēra savu pirmo veikalu un studiju Tokijas Asakusas rajonā. Šis vecais centrs tagad tiek izmantots par darbnīcu un noliktavas telpu, jo netālu ir atvērts jauns veikals un cita tirdzniecības vieta pie Tokijas Sky Tree torņa.
        Long Body 5
Pabeidzot skaistās koi karpas veidošanu un zvīņu izgriešanu, Tezuka paņem nelielu pārtikas krāsu komplektu un sāk apgleznot savu mākslas darbu. Izmantojot dažādus toņus un arī zeltu un sudrabu izcēlumiem, stiklam līdzīgā ledene tiek pārvērsta par kaut ko ļoti līdzīgu dzīvai zivij. Šīs ledenes tik tiešām ir pārāk skaistas, lai tās apēstu, vai ne?
        Long Body 6